9 oct. 2016

Dezvoltarea motricitatii fine pentru varsta 1 - 2 ani - idei de jocuri si activitati

Dupa cum se stie dezvoltarea motricitatii fine este de o importanta majora in evolutia copiilor sub mai multe aspecte. In primul rand este in legatura directa cu dezvoltarea vorbirii (a pronuntiei si a limbajului) precum si a gandirii. Acest lucru se explica prin faptul ca zona creierului responsabila pentru miscarea degetelelor ocupa o treime din acesta, iar in jurul ei se afla zonele responsabile pentru vorbire, intelegerea vorbirii, concentrare si atentie, memorie, gandire. Astfel ca in momentul in care degetele efectueaza diferite miscari, terminatiile nervoase aflate in varful degetelelor trimit impulsuri catre acele zone din creier, stimuland astfel dezvoltarea acestora. In al doilea rand ajuta la dezvoltarea muschilor mainii, a coordonarii ochi-mana, crescand totodata capacitatea de concentrare si rabdarea. 



In cele ce urmeaza voi enumera cateva exemple de astfel de activitati pentru categoria de varsta 1 - 2 ani pe care le-am facut noi la vremea respectiva si pe care puteti sa le faceti impreuna cu copilasii vostri (varsta este mai degraba orientativa). Activitatile pot fi facute mai devreme sau mai tarziu de varsta indicata in functie de disponibilitatea si preferintele copilului. Desi pentru adulti pot sa para activitati banale sau plictisitoare, pentru micutii nostri acestea sunt ocazii foarte bune de a invata despre coordonare ochi-mana, concentrare si perseverenta, iar reusita efectuarii activitatilor ajuta la cresterea stimei de sine si a increderii.

1. Joaca cu clestisorii de rufe

Aceasta activitate am avut-o la o tematica ce a implicat sortarea rufelor in functie de anotimp. Modelele de hainute au fost printate de pe internet (din pacate nu mai gasesc sursa) dupa care le-am laminat. Dupa sortarea rufelor le-a prins cu ajutorul clestilor de rufe pe o sarma. 
Clestii de rufe pot fi folositi in mai multe moduri. Spre exemplu, atunci cand copilul este mai mic prinderea lor pe marginea unei cutii de pantofi este indeajuns iar atunci cand copilul este mai mare pot fi folositi inclusiv in activitati cu cartonase (la identificare de culori, cifre, litere, etc).

2 ani

Un alt exemplu de activitate la care am folosit clestisorii a fost cea de recunoastere a culorilor. Am confectionat din carton foarte gros un disc pe care am lipit din hartie colorata fasii triunghiulare asa cum se observa in imagine. Pe clestisorii de rufe am lipit cate o bucatica de hartie colorata pentru a putea fi facuta asocierea de culori.


1 an si 10 luni


2. Joaca cu agrafe de birou
Am folosit cateva cartonase colorate si tot atatea agrafe de birou mari colorate aratandu-i cum trebuie atasate in functie de culoarea corespunzatoare. Nu a fost usor la inceput insa exersand de cateva ori a prins miscarea. Activitatea necesita foarte multa concentrare si rabdare. Daca vi se pare ca intervine o usoara frustrare din cauza nereusitei puteti sa lasati aceasta activitate pentru mai tarziu.

1 an si 7 luni

3. Activitate de lipit

Intr-un cosulet i-am taiat niste pagini de revista (era la varsta la care inca nu putea folosi foarfeca ca sa isi taie el insusi hartia) si i-am aratat cum sa lipeasca micile bucatele de hartie pe o coala mare alba dupa ce in prealabil a intins lipiciul pe toata suprafata. Imi amintesc cum l-a captat de tare aceasta activitate!

1 an si 9 luni


4. Introducerea jetoanelor intr-o cutie

Am decupat capacul unei cutii de plastic (de smantana cred ca era.... oricum nu are importanta) desenand cu o carioca niste ochisori si nasuc ca sa fie mai atractiv. Orificiul cutiei era "gura" robotelului care manca toate jetoanele (eu am folosit niste nasturi mari fiindca jetoane nu aveam la vremea respectiva). O perioada a fost incantat de aceasta activitate.

1 an si 6 luni

5. Joaca cu elastice

Imi amintesc si acum cat de draga ii era aceasta locomotiva primita in dar de la bunici! Fiindca ii placea asa de mult m-am gandit ca ar fi potrivita si pentru o astfel de activitate si anume asezarea unor elastice pe hornul locomotivei. 

1 an si 6 luni

6. Scoaterea samburilor de caisa

O activitate practica si de folos chiar si mamicilor care se lasa ajutate in bucatarie! Aici as adauga si activitatea de curatare a oului fiert inainte de micul dejun, spre exemplu. O sa revin intr-un alt articol cu acest exemplu la viata practica.

1 an si 10 luni

7. Folosirea stampilutelor

Cu cat sunt mai mici cu atat gradul de dificultate creste deoarece efortul degetelelor de a le tine creste si el. Inainte de a le folosi pe acestea puteti sa ii oferiti stampile facute din jumatati de cartof sau mar pe care sa le inmoaie in vopsea. Acestea fiind mai mari pot fi tinute cu usurinta in mana pana sa treceti la etapa urmatoare. 
In cea de-a doua etapa i-am oferit pentru inceput o hartie pe care sa stampileze in voie, scopul fiind doar acela de a-si exersa miscarile fine iar mai apoi i-am trasat niste linii pe foaie cu scopul de a incadra stampila in spatiul dintre doua linii, acest lucru necesitand si o atentie sporita.

1 an si 9 luni

8. Introducerea paielor de baut in orificiile cutiei perforate

Pentru aceasta activitate am perforat capacul unei cutii mari de iaurt si i-am oferit paie de baut pentru a le introduce in aceasta. Si aceasta activitate a fost tare indragita pentru o perioada!


1 an si 6 luni

 9. Atasarea capacelor de la carioci

Am cumparat un set de carioci ieftine carora le-am indepartat mina. In doua cosulete i-am asezat capacele, respectiv cariocile fara mina iar sarcina lui era de a atasa capacele cariocilor respectand culoarea corespunzatoare.

1 an si 8 luni

10. Snuruire

Deoarece la vremea respectiva inca nu apucasem sa cumpar margele pentru snuruit, i-am taiat niste paie de baut colorate in bucatele si i le-am oferit pentru a le insira pe o sfoara. I-a placut mult activitatea si tin minte cat a fost de incantat ca reusise sa faca un sirag intreg.

1 an si 9 luni

11. Joaca cu plastelina

Plastelina se poate folosi in mai multe scopuri, atat pentru modelat cat si pentru taiat (in imaginea din ultimul rand). Ambele variante dezvolta foarte bine motricitatea fina.

1 an si 10 luni / 3 ani si 5 luni

12. Insurubatul si desurubatul piulitelor

In doua cosulete i-am asezat piulitele, respectiv suruburile de la un joc urmand ca in al treilea cosulet sa aseze produsul final, adica suruburile infiletate.


1 an si 10 luni

Dupa o perioada in care s-a jucat cu suruburile din plastic, i-am confectionat impreuna cu tati jucaria de mai jos. Aceasta necesita mai multa precizie in miscarile fine plus ca suruburile avand grosimi diferite si piulitele trebuiesc infiletate corespunzator. Baietelul meu a fost atras de aceasta jucarie pana la varsta de 4 ani si jumatate!


1 an si 11 luni


13. Introducerea spatulelor in buzunarasele de hartie

Aceasta activitate i-am oferit-o atunci cand am repetat culorile. Din hartie cartonata colorata am confectionat niste buzunarase in care trebuia sa introduca spatulele din lemn respectand culorile.


1 an si 10 luni

14. Introducerea obiectelor pe stativ

Pentru a diversifica activitatile i-am oferit niste forme de decupat fursecuri pe care sa le introduca pe manerul ustensilei de zdrobit cartofii fierti.

1 an si 5 luni

In paralel s-a jucat mult si cu turnul Montessori de mai jos pe care l-a primit in jurul varstei de 1 an. Aici puteti gasi mai multe variante de turn Montessori.
Initial scopul era sa introduca cercurile din lemn pe tija, mai apoi dupa un timp a venit si dorinta de a le aseza in ordinea marimilor.


1 an si 3 luni

Sau acesta iarasi l-a pasionat mult de tot datorita unor orificii micute aflate in spate unde trebuiau introduse niste tije ce reprezentau coada cocosului.

1 an si 5 luni

15. Jocul cu forme geometrice

Si acest joc asemeni turnului Montessori a fost exploatat la maxim de-a lungul timpului. L-a primit la 1 an si jumatate si il puteti gasi si aici alaturi de alte modele interesante. La vremea respectiva nu existau atat de multe variante ca si acum. 

1 an si 8 luni

16. Puzzle din lemn cu maner

Acest tip de puzzle este ideal incepand cu varsta de 1 an deoarece piesele au buton de prindere ajutand astfel copilasul sa pozitioneze piesele mai usor la locul lor pe tabla de puzzle. Observati cum copilul este determinat sa prinda cu degetelele de buton dezvoltandu-si astfel muschii manutelor.
Modele asemanatoare cu mai multe sau mai putine piese gasiti aici.

1 an si 4 luni

17. Cuburi mari de construit

Acest set de cuburi l-a primit de ziua lui si pot spune ca a fost folosit la maxim. I-a placut foarte mult! Pana pe la 3 ani si jumatate, poate chiar mai mult s-a tot jucat cu el. L-am folosit si la activitatile de sortare pe culori, la cele de numarat iar piesele fiind mari au putut fi manevrate cu usurinta de mainile micute.

1 an si 3 luni

18. Set de scule

O perioada a fost preocupat de acest set de scule tot mesterind la el insa nu pentru multa vreme. Mai mult l-a captivat jucaria confectionata de mine cu suruburi pe marimi, prezentata mai sus.

1 an si 5 luni

19. Sortator de forme geometrice

Si aceasta jucarie a fost exploatata vreme indelungata cu atat mai mult cu cat l-au atras de mic formele geometrice.

1 an si 5 luni

20. Pahare pentru construit

Acestea au fost de departe cele mai utilizate jucarii dintre toate. Spun asta deoarece se mai afla inca si acum pe rafturile sale la 5 ani. Le foloseste in diverse jocuri imaginare sau senzoriale pe langa functia de constructie. Acestea si-au meritat investitia pe deplin!
Paharelele de forma rotunda se gasesc in Auchan iar cele de forma patratoasa le gasiti aici.

1 an si 6 luni


1 an si 6 luni


Acestea au fost o mare parte din jucariile si activitatile efectuate incepand cu varsta de 1 an. Varsta trecuta la fotografii e varsta la care au fost facute fotografiile. Marea majoritate a jucariilor le-a primit in jurul varstei de 1 an cand a inceput sa le exploreze si exersand a ajuns sa se descurce cu ele din ce in ce mai bine. De atras l-au atras in general toate si pe o perioada destul de indelungata pana dupa varsta de 3 ani. 



21. Sensory-bin

In articolul acesta veti gasi cateva idei de joaca pentru cei mici. Sensory-bin-urile au fost foarte indragite la noi. In general le-am asociat cu anumite tematici insa activitatile de transfer se pot face si simplu fara alte obiecte adiacente ci avand doar substratul de baza (fasole, linte, boabe de orice fel, malai,etc.). Insa mare atentie, copilul trebuie supravegheat in permanenta la aceasta vartsa!!!




In speranta ca v-am dat cateva idei de joaca cu cei mici pe parte de motricitate va invit sa cititi articolul urmator in care veti gasi idei de jocuri si activitati pentru categoria de varsta 2 - 3 ani.

Pe curand si mult spor la joaca va doresc!



Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...