4 mar. 2016

4 idei pentru sensory-bin de primavara cu cei mici (1 an si 8 luni)

Primavara mult asteptata se pare ca si-a facut in sfarsit aparitia, fapt care ma bucura nespus de tare! Am asteptat atat de mult primavara incat mi-e teama acum ca se va sfarsi prea repede si nu voi apuca sa o savurez la maxim! Iarna in general, mi se pare foarte lunga si asta probabil fiindca mai adaug si ultimele doua treimi din toamna cand deja vremea se raceste si zilele devin mai scurte si intunecoase.

Insa revenind la primavara, as dori sa marchez inceputul acesteia cu cateva idei frumoase de sensory-bin care ma fac sa imi aduc aminte cu mare placere de primavara din urma cu trei ani cand ii pregateam puiului meu primele sale sensory-binuri! Cat mi-ar placea sa dau timpul inapoi, desi privind fotografiile mi se deruleaza parca aievea toate acele clipe fericite si frumoase petrecute impreuna si pe care este putin probabil sa le uit vreodata! Ca si o paranteza si un sfat pentru toate mamicile: profitati la maxim de timpul pe care il aveti la dispozitie cu copiii, jucati-va cat mai mult cu ei, cititi-le, invatati-i cat mai multe (sub forma de joaca, desigur) si sa nu regretati nicio clipa faptul ca alegeti sa stati doi ani cu ei acasa, sau poate chiar mai multi.....sunt clipe care nu se vor mai intoarce vreodata, asa ca profitati la maxim de oportunitatea de a fi impreuna! 

Sensory-bin "Albina"

In traducere termenul sensory-bin inseamna cutie de explorare insa imi este mult mai familiar asa probabil fiindca m-am obisnuit sa il gasesc sub aceasta denumire pe blogurile din strainatate.
Intr-o cutie de plastic am folosit ca substrat boabe de fasole neagra pe care am asezat cateva obiecte decorative contrastante avute prin casa la indemana si care sa rezoneze cu tematica. Am avut grija sa nu uit nici de carticele, mai ales ca erau unele cu ilustratii superbe si care se incadrau perfect in decor. 




Fiind primul sensory-bin iar D. avand pe atunci 1 an si 8 luni, m-am gandit sa ii povestesc putin despre ce este vorba acolo, astfel ca l-am asezat pe el in scaunul de masa (tocmai pentru a nu ravasi din prima cutia) si am inceput sa ii prezint ce se afla in cutie indicand si denumind obiectele existente. I-am povestit apoi despre albinele harnicute care aduna polen de pe flori si il prelucreaza in stup sub forma de miere pe care noi o folosim apoi spre a o manca (iar aici a avut parte si de o mica degustare in timpul povestirii). A fost foarte incantat de tot ceea ce auzea si vedea iar pentru a-i satisface dorinta de a atinge obiectele i le-am dat rand pe rand sa le testeze in timp ce ii vorbeam despre albine si modul in care acestea colecteaza polenul, indicandu-i si saculetii de pe piciorusele acestora (aici am avut o macheta din plastic a unei albine destul de mare incat sa poata sa observe cu usurinta partile corpului). Apoi, dupa ce a studiat albina i-am oferit stupul facut dintr-o rola de carton desenata si colorata de mine si ne-am jucat cu albinutele mici decorative prefacandu-ne ca zboara in stup si acolo prepara mierea dupa ce au cules polenul de pe flori. A fost extrem de incantat de aceasta joaca si a explorat minute in sir obiectele iar la final i-am pus la dispozitie toata cutia pentru a putea sa exploreze in voie. Evident ca boabe de fasole s-au mai imprastiat si pe jos, insa este inevitabil la aceasta varsta...abia pe la varsta de 3,5 - 4 ani putea sa se joace astfel incat sa nu dea si pe dinafara cutiei.


Am cautat pe internet niste imagini cu albinute, stupi si miere pe care le-am prelucrat sub forma de perechi de cartonase de memorie. Le-am printat dupa care le-am laminat si ne-am jucat in felul urmator: am asezat un rand de cartonase pe masuta iar apoi rand pe rand i-am dat cate unul din cele ramase (perechile primelor) pentru ca sa ii gaseasca perechea in randul de pe masuta. I-am printat si o imagine mai mare cu o albina pe care am taiat-o in trei parti egale obtinand astfel un puzzle.


Sensory-bin "Gardina mea cu flori"

Intr-un vas ceramic am pus grau la incoltit iar cand a crescut indeajuns de mult am asezat prin el niste floricele culese de afara si niste obiecte decorative avute acasa, incropind o mica gradina cu flori pentru D. (era tocmai in perioada in care rupea flori de prin gradini asa ca i-am pus la dispozitie una doar pentru el, pentru placerea lui senzoriala).
A fost extrem de placut impresionat de frumusetea ei, iar la inceput s-a jucat chiar foarte frumos, a inceput sa le miroase, sa le ude cu stropitoarea decorativa, sa analizeze obiectele decorative atat de colorate, dupa care cand s-a plictisit a inceput sa "framante iarba" (in fapt, graul incoltit) cu asa o placere, pesemne ca senzatia senzoriala era una de exceptie :). Nu mi-a parut rau ca strica decorul deoarece stiam dinainte ca asa va sfarsi, insa il facusem expres pentru placerea lui, asa ca m-am bucurat si eu de bucuria lui!



Sensory-bin "Viata pe lac"

Un astfel de sensory-bin este usor de realizat, la fel ca si precedentele si ofera atat de multa satisfactie unui copil! Intr-o cutie de plastic am pus bilute hidrofile (pe care in prealabil le-am tinut in apa cateva ore ca sa isi capete dimensiunile din imagine) dupa care am populat lacul cu animalutele de plastic pe care le foloseam la baita. Aveam un nufar de plastic primit de la finuta mea cadou cu ceva ani in urma, iar papura am confectionat-o eu din carton colorat si bete de frigarui (se pot face si din coli de spuma ca sa reziste mai bine la apa insa la momentul respectiv nu aveam asa ceva acasa astfel ca le-am facut din hartie). La fel am confectionat si frunzele de nufar pe care am asezat broscutele doar ca pe acestea le-am sigilat cu banda skotch avand mai mult contact cu apa (nu am mai vrut sa scot laminatorul pentru atat doar). Am asezat in decor o libelula din lemn colorata de finutul meu si am lipit-o pe un bat ca sa dea senzatia ca zboara precum si niste carticele cu tematica lacului. La acestea as adauga acum si cartea frumoasa de la editura Usborne (cumaparata de aici) intitulata "In the pond" pe care abia anul trecut am cumparat-o si am citit-o de nenumarate ori la tematica noastra cu broscutele (o voi prezenta la tematica cu broscute).



Fiind la primul contact cu bilutele hidrofile, a fost o adevarata placere explorarea lor! Le-a prins in manute, le-a stors, le-a asezat printre petalele nufarului, le-a zapacit pe toate partile (au mai cazut si pe jos iar eu eram cu ochii in patru ca sa le vanez si sa le pot aduna astfel incat sa nu calcam pe ele :) ).


Dupa satisfactia exploratului i-am oferit o activitate de transfer pe care a efectuat-o destul de precis pentru varsta lui si ce m-a bucurat mai tare a fost faptul ca a efectuat-o cu placere si interes!


Am grupat si am numarat obiectele din lac atribuindu-le cate un cartonas cu cifra corespunzatoare (aici eram inca foarte la inceput cu matematica) .


Lecturand cartile cu tematica lacului :)! Desi i-am citit de mic, D. a inceput sa vorbeasca - in sensul de a lega mai multe cuvinte - abia in jurul varstei de 2 ani. In stadiul acesta putea doar sa indice si sa denumeasca obiectele, animalele, etc. Astfel ca aici imi indica si imi denumea vietuitoarele vazute in carticele. Daca vedeam ca nu isi aminteste vreun cuvant, il intrebam eu "mi-ai putea arata unde este cutare?" (mult timp am procedat asa pana sa isi dea si el drumul la limbaj). Practic este un "3-part lesson" din pedagogia Montessori in care prima etapa este reprezentata de denumirea obiectelor, in a doua etapa i se pun intrebari copilului de genul "mi-ai putea arata care este/unde este cutare sau cutare obiect?" iar in a treia etapa copilul este cel care denumeste obiectele din imagine.
La final i-am desenat un peisaj cu un lac pe apa caruia am lipit impreuna ratustele perforate in prealabil din hartie colorata.


Sensory-bin "Plantatul florilor"

Despre joaca noastra pe aceasta tema am scris aici astfel ca nu voi intra acum in detalii ci va invit sa cititi articolul.





Speram ca v-au placut sensory-binurile noastre si ca v-am deschis apetitul pentru joaca!
Spor in toate va doresc!


Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!



2 comentarii:

  1. Buna ziua,
    In primul rând multumesc ca ati ales sa împărtăsiti in mediul virtual experientele dvs montesoriene!" Rasfoiesc" cu mare drag in fiecare zi blogul dvs.si astept sa crească si Vladut sa pot sa fac mai multe activități cu el.
    Nu am gasit pe blog activitati pentru copii intre 1 an si 1,8 ani. Ma puteti ajuta in acest sens?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc din suflet pentru aprecieri si sincer ma bucur mult ori de cate ori mi se confirma faptul ca ceea ce am ales sa fac prin intermediul blogului se dovedeste a fi de folos si altora!
      Tocmai astazi am postat un articol legat de dezvoltarea motricitatii fine la copii cu varsta cuprinsa intre 1 si 2 ani. Sper din suflet sa gasiti acolo cateva idei care sa va placa!
      Atasez linkul si aici http://activitatieducativedelasuflet.blogspot.com/2016/10/idei-de-jocuri-si-activitati-pentru.html#.V_pnrd_AwvU.facebook

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...