28 mar. 2016

Zambila (2 ani si 7 luni)

Primavara sunt multe de facut, de studiat, iar atunci cand vine vorba de activitati cu copiii posibilitatile sunt nenumarate, doar timp sa fie! 
Ideea cu zambila a pornit de la un aranjament floral pe care il primisem in dar si care continea doua zambile si o violeta de Parma. Zile la rand D. m-a tot intrebat despre ele "ce floare este aceasta? dar aceasta? ", eu ii ziceam cum se numeste insa el nu se multumea doar cu atat si dorea sa le prinda, sa le pipaie cu manuta, astfel ca in momentul in care zambilele erau pe la sfarsitul vietii lor m-am gandit sa le scot de acolo si sa il las sa isi satisfaca curiozitatea. Intre timp imi amintisem ca in toamna am cumparat un bulb de zambila pe care ulterior il pusesem in apa ca sa dea radacini. Radacini a facut insa floare nu din pacate, dar pentru studiul nostru a fost perfect! 



Stand in scaunul de masa din bucatarie, de cele mai multe ori dadea perdeaua la o parte ca sa vada florile de pe pervaz asa ca i-am dat voie sa le prinda cu manuta dar in acelasi timp am vrut sa fie si ceva constructiv. Asa ca am adus cartea noastra intitulata "The little book of flowers" de la editura Usborne (noi avem exemplarul in limba maghiara) si i-am aratat ca mai exista si alte nuante de zambila, ca acestea au bulb si ca pot fi plantate atat in ghiveci cat si in gradina.


Am observat apoi si violetele de Parma, atat in carte sub forma unor ilustratii superbe cat si in ghiveci. Le-a pipait petalele ca sa simta cat sunt de catifelate.


Cand am vazut interesul aratat pentru aceste flori, i-am pregatit un coltisor al zambilei.
Am avut la indemana zambila din ghiveci si o zambila intr-un vas de sticla cu radacina cu tot (aceasta din urma nu avea si floare) insa cele doua exemplare s-au completat reciproc. A fost foarte bine deoarece prin vasul de sticla a putut observa foarte bine radacinile. 

 activitate montessori botanica

Au urmat apoi activitati de observare a plantei fiind foarte captivat ca le putea vedea si le putea pipai in voie. A scos bulbul din apa si a inceput sa il studieze cu atentie. Lupa i-o adusesem doar pentru distractie insa a fost fascinat sa observe cum radacinile subtiri capata dimensiuni considerabil mai mari atunci cand sunt privite prin aceasta.

montessori

Apoi am cules un fir de radacina, o frunzulita si o floricica, explicandu-i ca acestea sunt partile componenete ale unei plante, pe langa tulpina. Dupa prezentarea lor am continuat cu intrebari simple precum: "Imi poti arata, te rog, care este floarea/ frunza/ radacina/tulpina?" iar cand am vazut ca lucrurile ii sunt clare l-am rugat sa mi le denumeasca pe rand.

Am denumit florile de pe aceste cartonase si ne-am uitat care dintre ele mai au bulb precum zambila dupa care le-am potrivit cu cele de pe plansa (plansa si cartonasele fac parte din mapa educativa Lumea vie, de la editura Gama).

La final, am incercat sa punem in ordine cardurile de mai jos, pe care le-am descarcat de aici (in cazul acesta este vorba de lalele insa pentru noi a contat faptul ca au bulb la fel ca si zambila).



Astfel am studiat noi zambila! 
Pe curand!








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...