14 feb. 2016

Activitati de gradinarit impreuna cu copiii....in casa... (Primavara semanam, plantam) - 2 ani si 7 luni

Se apropie primavara....soarele ni se arata din ce in ce mai mult si ii putem deja simti tot mai tare mangaierea calda. Visam deja la iarba verde, la florile ce rasar tacute din pamantul dezghetat si ne gandim cu drag la gradinile frumoase ale caselor sau la parcurile pe langa care trecem. 
Probabil sunt multi dintre voi cei care stati la bloc si nu aveti posibilitatea de a avea o mica gradina in care sa semanati diferite seminte, sa ingrijiti apoi plantele crescute din acestea si sa le admirati zi de zi frumusetea sau sa le culegeti si sa le savurati roadele bogate......Ei bine, nici noi nu dispunem de gradina proprie insa asta nu insemana ca nu putem invata copiii ce inseamna sa semeni si apoi sa astepti ca din acele seminte sa rasara micile plantute, firave la inceput, observand cum cresc apoi zi de zi sub ochii nostri. Ba mai mult decat atat, flori se pot planta chiar si in ghivece pe care le putem aseza apoi pe balcon sau pe pervazul ferestrelor.
Imi amintesc si acum cu mare drag de activitatile noastre de primavara din urma cu doi ani cand D. avea pe atunci doi ani si jumatate. Iata, cum ne jucam la momentul respectiv.

1. Sensory bin pentru gradinarit

Am inceput prin a-i povesti prima data despre procesul plantarii unei flori (care presupunem ca are deja o radacina) si de cele necesare pentru aceasta. Pentru vizualizare m-am folosit de niste cartonase laminate descarcate de aici, facand si o asociere (raportul 1:1) cu obiectele de care am dispus.



Cand a inteles despre ce este vorba i-am pus la dispozitie acest sensory bin (cutie senzoriala) pentru a se juca, pretinzand ca planteaza flori in ghiveci. Ca si substrat am folosit linte verde, foarte placuta la atingere oferind o senzatie catifelata (daca nu ati incercat inca va recomand sa o faceti, copiilor le va placea garantat - recunosc ca si mie imi place sa imi plimb degetele prin aceasta linte!) iar ca si materiale am folosit ce aveam prin casa la indemana, cateva obiecte decorative si niste ghivece micute ramase de la niste flori.




Asadar, dupa ce a testat senzorial lintea si a analizat toate piesele din cutie, s-a apucat sa planteze. A pus pamantul (in cazul de fata lintea) in ghivece cu ajutorul lopaticii dupa care a introdus florile in "pamant". Imi amintesc ca era foarte incantat de cum aratau!




Apoi cu ajutorul stropitorii s-a prefacut ca le uda, explicandu-i intre timp ca fara apa plantele mor, asa cum nici noi nu putem trai fara apa.



Dupa multa joaca, tot plantand si replantand florile, ne-am jucat de-a numaratul, caci era perioada in care deja stia sa numere si faceam asocieri cifra-cantitate . I-am asezat rand pe rand cate o cifra in fata de la 1 la 5 si l-am rugat sa puna atatea flori in ghiveci cate indica cifra respectiva.



Tot din pachetul cu printabile, de pe linkul mai sus mentionat, am folosit aceste cartonase pentru a invata denumirea obiectelor necesare la gradinarit putandu-le vizualiza precum si niste puzzle-uri primavaratice din cateva bucati doar, care la vremea respectiva erau de prisos.




2. Semanatul graului in substrat din vata

Am profitat de faptul ca avem aceasta carticica draguta in limba maghiara (in engleza se intituleaza     " Things to make and do in holidays" de la editura Usborne) ca sa punem in practica o activitate de semanat care mi-a atras privirea. I-am aratat in carte imaginile cu ceea ce urmeaza sa facem si i-am asezat pe o tava toate materialele necesare: cateva forme pentru fursecuri, vata, putina apa si un bol cu grau (aici se pot folosi si alte seminte daca aveti, eu din pacate doar grau aveam acasa la momentul respectiv si s-a dovedit nu prea reusit deoarece boabele fiind mari in momentul incoltirii au stricat putin aspectul formei care trebuia sa fie de fapt - imi pare rau ca nu am mai gasit poza cu ce am obtinut, insa daca veti folosi seminte mai marunte cu siguranta veti obtine ceea ce se vede si in imaginile din carte).



A inceput prin a aseza vata in forme, a presat-o ca sa se aseze bine, dupa care cu ajutorul linguritei a turnat apa peste aceasta.




Dupa ce vata s-a imbibat bine cu apa, a urmat transferul grauntelor de grau iar la final le-am acoperit cu o folie alimentara si le-am asezat pe balcon ca sa primeasca cat mai multa lumina. La interval de vreo doua zile le mai stropeam, iar in decurs de cateva zile graul a inceput sa incolteasca.




3. Semanatul graului in pamant

Deoarece activitatile de semanat i-au placut foarte mult, intr-o zi i-am pus la dispozitie chiar pamant adevarat in care sa efectueze operatiunea de semanat. Am folosit un bol umplut cu pamant, un bol cu seminte de grau-cu lingurita pentru transfer, de aceasta data apa am pus-o intr-un flacon de stropit (pe acesta vi-l recomand pentru astfel de activitati sau chiar si pentru stropitul plantelor adevarate de pe balcon sau de ce nu, pentru joaca in cada!- este excelent pentru dezvoltarea muschilor mainii), doua pahare de plastic pe care am desenat doua fetisoare , una fericita si una trista (asta doar asa fara niciun scop in sine) si o lopatica.



A fost in culmea fericirii! Abia a asteptat sa se apuce de treaba! Activitatea in sine pe langa faptul ca fixeaza anumite notiuni despre semanat/plantare, ajuta si la dezvoltarea coordonarii mainilor, la dezvoltarea rabdarii, a ordinii si a secventialitatii.




Dupa vreo saptamana si jumatate am obtinut acesti omuleti cu coafuri care mai de care mai zbarlite. Astfel ca i-am propus lui D. sa ii tunda putin. Era chiar o perioada in care lui nu ii facea deloc placere mersul la tuns iar astfel a putut sa joace el rolul frizerului. Taiatul cu foarfeca i-a facut intotdeauna mare placere astfel ca s-a aratat extrem de incantat cand i-am facut propunerea.




Manuitul foarfecii este de asemenea foarte important si stimulant in dezvoltarea muschilor mainii precum si a coordonarii acesteia pe langa activitatile de transfer (utilizate in cazul de fata la transferul apei si a semintelor). Nu scapati nicio ocazie pentru a ii oferi copilului posibilitatea de a-si insusi anumite aptitudini motrice. Ele se vor dovedi foarte importante pe parcurs!



Acestea au fost o parte dintre activitatile de primavara
vor mai urma si altele in curand!


Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...