15 feb. 2016

Sortare si motricitate fina cu seminte (2 ani si 7 luni)

Daca data trecuta va povesteam cum am semanat si am plantat, de aceasta data va voi arata cum am folosit noi niste simple seminte pentru activitati de sortare si transfer Montessori si pentru activitati artistice.


1. Sortare si transfer cu degetele


Pentru aceasta activitate am asezat in mijlocul unei farfurii compartimentate un pumn cu seminte: floarea-soarelui, porumb, boabe de fasole si grau. D. trebuia sa le sorteze in compartimentele de pe margine una cate una. Ideea era sa aiba dimensiuni si forme cat mai variate, deoarece boabele fiind sortate si transferate cu degetele si in plan senzorial ofera multe informatii creierului prin simpla lor atingere (forma, dimensiune, greutate, etc). 



Daca va intrebati de ce oare este benefica o astfel de activitate, simplista la o prima vedere, ei bine trebuie sa stiti ca ea dezvolta mai multe arii de competenta. In primul si in primul rand pentru ca sortarea dezvolta gandirea, concentrarea, atentia si nu in ultimul rand, rabdarea iar in timp ce copilul sorteaza separat fiecare tip de seminte, inconstient participa la formarea de multimi, aceasta fiind practic printre primele notiuni de matematica.

Totodata activitatea este si una ce dezvolta motricitatea fina si coordonarea ochi-mana. Boabele fiind foarte mici necesita prinderea cu cele trei degete cu care ulterior va prinde  si creionul. Asadar, ajutam si la formarea degetelor pentru scris

Dezvoltarea motricitatii fine este una foarte importanta deoarece este in legatura directa cu dezvoltarea vorbirii (a pronuntiei si a limbajului) si a gandirii. Acest lucru se explica prin faptul ca zona creierului responsabila pentru miscarea degetelelor ocupa o treime din acesta, iar in jurul ei se afla zonele responsabile pentru vorbire, intelegerea vorbirii, concentrare si atentie, memorie, gandire. Astfel ca in momentul in care degetele efectueaza diferite miscari, terminatiile nervoase aflate in varful degetelelor trimit impulsuri catre acele zone din creier, stimuland astfel dezvoltarea acestora.

Asadar, profitati de orice activitate de sortare si transfer pe care o puteti oferi copilului dvs! Acestea nu trebuie sa fie neaparat sofisticate, le puteti improviza voi insiva cu obiectele sau jucariile pe care le aveti prin casa.




La final s-a aratat foarte incantat de reusita!

2. Activitate artistica in aluat sarat

Dupa ce semintele au fost sortate, m-am gandit sa continuam printr-o activitate artistica si anume: am facut rapid un aluat sarat dupa urmatoarea reteta: 1 cana cu faina, o cana cu sare, o jumatate cana cu apa si putin colorant alimentar (am folosit albastru cu galben pentru a obtine verdele primaverii). Am intins aluatul si impreuna am realizat o floricica din semintele pe care le aveam (pe cele de grau nu le-am folosit aici). Cand a fost gata l-am introdus in cuptor pentru cca o ora si jumatate la foc minim (sau pana cand incepe sa se faca galbui-maroniu pe partea de jos). Astfel copt el poate fi utilizat ca si obiect decorativ in casa. Al nostru sta si acum atarnat pe perete! Am mentiunea ca gaurelele pentru snur sa se faca cu un pai inainte de introducerea in cuptor, cat inca aluatul este maleabil. Dupa ce il veti scoate din cuptor va fi tare ca piatra.




Apoi din aluatul ramas necolorat D.si-a facut o micuta gradina in care a semanat semintele ramase. L-am copt si pe acesta, desigur :) . A fost extrem de preocupat cu semanatul!






3. Transferul semintelor cu lingura

Cu alte nenumarate ocazii isi sorteaza semintele la aragazul sau, acolo unde i le-am asezat si i le-am lasat la libera dispozitie ca sa se joace cu ele ori de cate ori simte nevoia (si a facut-o destul de des in cei doi ani de zile) cu toate ca nu de putine ori le-am gasit si imprastiate prin covor, dar asta vine uneori la pachet cu joaca ordonata :). De multe ori le-a mai folosit la diverse jocuri imaginative, de el ghicite. I-am pus la dispozitie, pe aragaz, mai multe recipiente pe care le aveam ramase de la diverse creme, substante, esente, etc. iar intr-un recipient mai mare i le-am pus pe toate amestecate. De multe ori imaginam scene in care trebuie sa punem compot de iarna, unde trebuie sortate sau trebuie sa facem o mancare in care avem nevoie de mai multe ingrediente, etc....posibilitatile de joaca sunt nenumarate!
Orisicum, cred ca au fost sortate de zeci de ori in acesti ani, ceea ce ma bucura nespus!



In toamna am avut inca o activitate foarte frumoasa cu seminte pe care o puteti vedea aici.


In speranta ca v-am dat cateva idei de joaca, va doresc mult spor in activitatile cu cei mici!


Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...